Kazimierz Nowak – Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd. Listy z podróży afrykańskiej z lat 1931 – 1936

Nie lubię mitologizacji i słowa bohater więc nie będzie to pamflet na cześć pana Kazimierza Nowaka. Ten wpis jest ku pamięci człowieka, który wyruszył dotknąć i spełnić swoje marzenia.

Kazimierz Nowak urodził się 11 stycznia 1897 roku w miejscowości Stryj na Podolu. W latach 30. XX wieku jako pierwszy człowiek na świecie przejechał Afrykę z północy na południe i z powrotem.

Chcąc napisać kilka słów o panu Kazimierzu długo zastanawiałam się jaki cytat z jego listów przybliżyć Wam na blogu. Zdecydowałam się na ten, chyba najlepiej oddaje sedno podróży przez Afrykę Kazimierza Nowaka:

Cóż, podróż bez pieniędzy nie jest może wygodna ani modna, dla mnie jednak taki przejazd to bardziej sportowy wyczyn niż przelatywanie nad Afryką samolotem. A że nie oczekiwali mnie dostojnicy, nie gięli się przede mną w pokłonach właściciele luksusowych hoteli, służba nie wyciągała rąk po napiwki, to mnie nie wzruszało. Ryzykowałem życiem, narażony byłem na tysiące niebezpieczeństw, na choroby, nędzę, na ciernie, które rwały mi ciało i niszczyły gumy mojego roweru, w zamian za to jednak z bliska przyglądałem się życiu ludzi i zwierząt Afryki, dotykałem stopami jej ziemi, żyłem otaczającym mnie życiem tego kontynentu (s. 150, wyd. V).

Szukał swobody w przemierzaniu ziemi afrykańskiej. Chciał po prostu być jak najbliżej prawdziwej Afryki. I to mnie urzeka w postaci pana Kazimierza.  Być blisko ludzi i ich świata – taką Afrykę pokazał w swoich reportażach.

„Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd. Listy z podróży afrykańskiej z lat 1931 – 1936″ (opracowanie Łukasza Wierzbickiego) – to pozycja wyjątkowa na liście osób zainteresowanych tak reportażem jak i podróżami (Afryką). Nowak po prostu opisywał i pokazywał prawdziwe oblicze Afryki. W opasłym wydaniu V Rowerem i pieszo można znaleść graść interesujących komantarzy m.in: do kolonialnych podbojów Afryki czy nawet sytuacji kobiety muzułmańskiej lat 30. XX wieku. Do tego dochodzą liczne opisy mentalności ludów arykańskich, problemów, chorób i przede wszystkim piękna Afryki.

Warto przeczytać te teksty bo nie czuje się w nich koloryzacji, podrasowania tekstu. Nowak po prostu zapisuje zostawiając nam kopalnię informacji, spostrzeżeń, komantarzy.

„Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd”:

Cz. I to:  Libia, Egipt, Sudan, Kongo Belgijskie, Rodezja

Cz. II to: Afryka Południowo – Zachodnia, Angola, Kongo belgijskie, Francuska Afryka równikowa, Francuska Afryka Zachodnia i Algieria

Strona www poświęcona K. Nowakowi:  http://www.kazimierznowak.pl

Tutaj macie filmik z youtube na którym Łukasz Wierzbicki, który zgromadził materiały o K. Nowaku opowiada o jego osobie ( w 2009 roku 100-u podróżników (etapami) ruszyło po śladach wędrówki przez Afrykę pana Kazimierza).

Kazimierz Nowak to kolejny z podróżników, który udowodnił że w podróżowaniu nie ilość gotówki jest najważniejsza a samozaparcie

 

2 thoughts on “Kazimierz Nowak – Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd. Listy z podróży afrykańskiej z lat 1931 – 1936

  1. przeczytalam książkę, męczyła mnie cześciowo. Na kazdym kroku podkreślał, że znosi wszystko i, że jest wyjątkowy. Na tym tracił w moich oczach.

    • Trzeba mu jednak przyznać, że znosił i przetrwał wiele. Tam przetrwał wiele, a po powrocie tutaj, niespełna rok po – umiera. Myślę, że bez tej pewności siebie, samozaparcia i miłości do czarnego lądu nie dokonałby tego, co zrobił. Ja przede wszystkim czytałam ten tytuł z zaciekawieniem i wielką sympatią dla ś.p. pana Kazimierza. Wiele spostrzeżeń dotyczących Afryki tamtych lat, po drugie biały człowiek z rowerem po części robiący to, co kochał i bez czego by nie umiał żyć, a po części próbujący jakoś z tego utargować dla siebie parę groszy na życie.

Dodaj komentarz

