Chińskie massmedia

Ostatnio znowu słyszałam o nowym słowie, które będzie cenzurowane w chińskich wyszukiwarkach internetowych. Czy możemy mówić o wolności słowa w Chinach…? Chyba mogę to pytanie uznać za retoryczne…

Dzisiaj chciałabym napisać Wam o tym jak się ma rynek massmediów w Chinach, ale tym razem będzie to spojrzenia, a raczej przegląd techniczy (i to jedynie bardzo ogólny zarys). Chiny to czwarty co do wielkości kraj; po Rosji, Kanadzie i USA; zatem pewnie wiele osób zastanawia się jak wygląda sytuacja z ilością stacji telewizyjnych, radiowych, tytułów prasowych oraz korzystaniem z Internetu przez Chińczyków.

Oto trochę infromacji dla Was.

Odkąd w 1980 roku miał miejsce rozwój gospodarczy w Chinach wpłynęło to także na rynek medialny. Nastąpiło zróżnicowanie. Obecnie istnieje ponad 2 tys. tytułów prassy dziennej; 8 tys. czasopism, 282 stacjeiradiowych i 374 stacji telewizyjnych.

Agencje Informacyjne


Agencja Infromacyjna Xinhua z siedzibą w Pekinie jest źródłem oficjalnych informacji z Chin, a także jest jedną z największych na świecie międzynarodowych agencji prasowych. Ma ponad 100 odzdziałów w rejonie Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie, Ameryce Łacińskiej, Afryce i innych regionach. W 2003 roku powstał międzynarodowy sojusz z Francuska Agencją Prasową (AFP). Xinhua Financial Network zakupiła w tym czasie agencje finansowe z Hong Kongu, Japonii, , Koreii Południowe, Singapuru oraz 8 innych krajów i regionów Azji. Natomiast China News Service – dostarcza głównie informacji dla zagranicy, zagranicznych obywateli pochodzenia chińskiego, do rodakow w Hong Kongu – specjalnego regionu Macao oraz na Tajwan.

Prasa


Jak podają oficjalne chińskie instytucje, od roku 1950 do 2000 liczba tytułów prasowych w Chinach wzrosła dziesięciokrotnie. W 2004 roku 400 tytułów zarobiło ponad 80 mln euro – co było najlepszym wynikiem na świecie. Formuły gazet są różnorodne i kolorowe. Istotną zmianą na rynku w tych latach była reorganizacja, powstały grupy mediowe, tj.: Beijing Daily Newspaper Group, Wenhui Xinmin Associated Newspaper Group i Guangzhou Daily Newspaper Group. Guangming Daily Newspaper Group i Nanfang Daily Newspaper Group były pierwszymi grupami, które od chińskiego rządu otrzymały oficjalne zezwolenie na transregionalne wydania prasy codziennej.

Radio


The Central People’s Broadcasting Station jest oficjalną państwową stacją radiową. Ma osiem kanałów nadawczych i programów o łącznej ilości 200 godzin dziennie. Każda prowincja, region autonomiczny czy gmina ma własną lokalną stację radiową. China Radio International (CRI) – ma audycje transmitowane za zagranicę; do wszystkich części świata w 38 językach. Oferuje komentarze do bieżących wydarzeń, rozrywkę, politykę, gosppodarkę, kulturę, technologię.

Telewizja


China Central Television (CCTV) jest to największa i najpotężniejsza chińska telewizja krajowa. To ona ustaliła stosunki handlowe z ponad 250 telewizjami w 130 krajach. Zgodnie z najnowszymi trendami otworzyła specjalizacyjne kanały: News Channel oraz kanał dla dzieci w 2003 r –Children’s Channel i Music Channel w 2004 roku. Łącznie istnieje ponad 3 tys. stacji telewizyjnych w całym kraju. Duże międzynarodowe ekspozycje/ pokazy TV to: Shanghai Television Festival, Beijing International Television,China Radio and Television Exposition and Sichuan Television Festival odbywają się regularnie. Sznghaj stał się największym rynkiem handlu programów telewizyjnych w Azji.

Internet


Od połowy lat ’90 ma miejsce wielkie bum w tym sektorze. Powstało tysiace nowych mediów. Sporo znanych tytułów zaczęło pojawiać sie w wrsji elektronicznej. Obecnie na terenie Chin Internet jest tym medium do którego najchętniej siegają młodzi ludzi.

Żródło: http://english.gov.cn

Strona największej chińskiej telewizji: http://www.cntv.cn/

Odnośnik do China Central Television w jęz. ang.: http://english.cntv.cn/01/index.shtml

Odnośnik do China Radio International w jęz. ang.: http://english.cri.cn/

Tutaj znajdziecie wszelkie statystyki związane z Internetem w Chinach: http://www.cnnic.net.cn/en/index/0O/index.htm

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s