Najbardziej znany polski podróżnik /podróżniczka

Mam dziś do Was pytanie. Kto według Was jest najbardziej znaną polską podróżniczką lub najbardziej znanym polskim podróżnikiem? Chodzi mi tu o podanie osoby, której nazwisko od razu po usłyszeniu większość z nas kojarzy z podróżami nawet jeśli nie zna biografii, osiągnięć czy publikacji /inne tej osoby. A z drugiej strony jest to ktoś, kto jest /lub był podróżnikiem /podróżniczką w prawdziwym tego słowa znaczeniu i ma /lub miała na swoim koncie osiągnięcia, książki, inne. Od razu też tłumaczę Wam skąd to pytanie. Przygotowuję artykuł o najbardziej znanych polskich podróżnikach i choć nie sądziłam, że będę miała z tym problem… mam dylemat… kto jest tym najważniejszym podróżnikiem, który przemierzał lub przemierza świat jako nasz rodak… Nazwisk jest kilka… Z chęcią dowiem się jakie są Wasze propozycje;)

12 thoughts on “Najbardziej znany polski podróżnik /podróżniczka

    • Może to tylko moje wrażenie, ale Jacek Pałkiewicz to chyba bardziej znany jest za granicą niż w Polsce. Człowiek z ogromną wiedzą i niesamowitymi podróżami na koncie, ale podejrzewam, że jakby popytać tak przeciętnego zjadacza chleba to pewnie nie wiedziałby nawet kto to jest…
      A Strzelecki…może i prahistoria… ale nazwisko ciągle żywe;)

      • Pałkiewicza znam dzięki jego książkom: facet nie dość że podróżuje, to nieźle o tym pisze. Strzelecki zaś to postać jeszcze wyniesona z czasów Tomka Szklarskiego 😉

      • Jacek Pałkiewicz to osoba o gigantycznej wiedzy zw. z szeroko pojętym podróżowaniem. Zresztą ma o czym opowiadać w książkach, bo wiele niesamowitych rzeczy przeżył. Poza tym zajmował się m.in. szkoleniem przyszłych kosmonautów np. na Syberii. Mam ogromny szacunek do jego osoby.
        A wiesz, że Strzelecki podobno nie chciał, aby się o nim mówiono po jego śmierci…? A tu na językach wszystkich jest:D

      • nie, nie wiedziałem. Ale wiem, że był podróżnikiem z krwi i kości, takim typem odpowiedzialnego Europejczyka, który nigdy i nigdzie nie traktował tubylców jako gorsze istoty. A to już coś.

  1. Mi się nasuwa wiele nazwisk i wszystkie znane… kto powie który najsłynniejszy? Pierwszeństwo oddałbym Tonemu Halikowi, znanemu przecież na całym świecie, podobnie jak Pałkiewicz, Strzelecki, wspomniani wcześniej. Do listy dopisałbym jeszcze 2 nazwiska Arkadego Fidlera oraz Ryszarda Kapuścińskiego.

    • Ranking już przygotowałam i poszedł w świat;) Zaraz dodam oddzielny post z linkiem do niego.
      Podobnie jak Ty pierwszeństwo oddałabym T. Halikowi, ale tworząc listę najbardziej znanych polskich podróżników (mówię w znaczeniu znanych u nas w kraju przez statystycznego Polaka a nie ludzi interesujących się tą działką czy nią żyjących) to po głębszych przemyśleniach pozycję nr. 1 przyznałam W. Cejrowskiemu. Myślę, że w obecnej chwili, gdyby przeprowadzić ankietę w naszym kraju to właśnie jego nazwisko padałoby najczęściej pod hasłem – najb. znany podróżnik. A idą za tym programy, obecność w tv i książki. W ogóle chciałabym stworzyć jakiś ranking czy listę młodych polskich podrózników, którzy robią tak niesamowite rzeczy, że aż prosi się o nich napisać. Ale aby coś sensownego stworzyć potrzebuję więcej czasu;)A T. Halik jest tuż za Cejrowskim, ale ja to tak widze i po licznych moich małych ankietkach. No, ale jak ktoś się nie zgadza – krzyczeć!
      Pałkiewicza niesamowicie szanuję, człowiek który naprawdę ma niesamowitą wiedzę i należy do generacji ostatnich eksploratorów. Z tym, że uważam, że jego osoba nie jest u nas tak popularna jak w Europie czy w ogóle w Rosji. A. Fiedlera uwielbiam czytać.

  2. Pingback: A oto mój ranking “10 najbardziej znanych polskich podrożników” | Bo świat jest ciekawy

Skomentuj

